
 

FREEDOM OF SPEECH BAROMETER IN KAZAKHSTAN 

We present an overview of the situation regarding the rights of 

journalists and the media in Kazakhstan for the first quarter of 2026.   

The first quarter of 2026 proved to be a period of unprecedented testing of 

resilience for Kazakhstan’s media community. The main event was the 

nationwide referendum on the adoption of a new Constitution, which, contrary 

to declarations of democratisation, resulted in a wave of pre-emptive pressure 

on independent journalists. The ‘Barometer’ records an alarming trend: from 

mass DDoS attacks and the blocking of social media accounts to administrative 

fines for conducting editorial surveys.  

The entry into force of the law on artificial intelligence, with mandatory content 

labelling, and the introduction of a ban on LGBT propaganda have created new 

areas of legal uncertainty, allowing sanctions to be applied selectively. Of 

particular concern is the return to the practice of criminal prosecution under 

Article 274 of the Criminal Code of the Republic of Kazakhstan, ‘Dissemination 

of knowingly false information’, against well-known journalists. These cases, 

alongside the increasing frequency of closed court hearings and the disregard 

of requests for information under the pretext of ‘confidentiality’, point to a critical 

decline in the level of transparency of state bodies. 

Massive attacks on the websites of independent publications, hacking of 

journalists’ personal accounts and the blocking of major media platforms 

demonstrate the use of sophisticated technological tools to suppress criticism. 

Against the backdrop of preparations for the referendum, ‘Barometer’ notes not 

only external pressure but also an intensification of internal censorship within 

state media.  

  

1. General situation (adoption of new laws, statements by public 

figures, introduction of new regulations).  

January. The international human rights organisation Amnesty International 

highlighted pressure on the media in Kazakhstan, expressing concern over the 

state of freedom of expression. The statement noted that there have been cases 

in the country of journalists being persecuted, criminal cases being brought against 

them, and other actions that may hinder the independent work of editorial teams. 

Human rights activists called on the Kazakhstani authorities to ensure the 

https://kaztag.kz/ru/news/o-davlenii-na-smi-v-kazakhstane-zayavili-mezhdunarodnye-pravozashchitniki
https://kaztag.kz/ru/news/o-davlenii-na-smi-v-kazakhstane-zayavili-mezhdunarodnye-pravozashchitniki


 

protection of freedom of expression and to cease practices that put pressure on 

the media. 

On 16 January, a law on artificial intelligence came into force in Kazakhstan. One 

of its provisions concerns the labelling of AI content: failure to do so is punishable 

by heavy fines (ranging from 15 to 200 MCI). The labelling must be machine-

readable, meaning it must be automatically recognised by software and digital 

systems. 

February. The Legal Media Centre and the journalistic community of Kazakhstan 

published an open letter to President Tokayev calling for the current wording of 

Article 20 of the Constitution, which addresses freedom of speech and creativity, 

to be retained and for the proposal to amend it to be rejected. The appeal was 

signed by around 1,000 people, including representatives of the media, human 

rights organisations and experts. 

The authors of the appeal emphasise that the proposed Article 23 introduces 

elements of sector-specific regulation into the Constitution. The text lists types of 

creative work, mentions intellectual property, and includes provisions already 

enshrined in civil and criminal legislation. The authors of the appeal believe that 

such an approach erodes the role of the Constitution and turns it into a set of 

detailed regulations, whereas the Constitution should set out frameworks and 

principles, rather than duplicating codes. 

Journalist and media manager Yerlan Bekkhozhin stated that Kazakhstani 

television is losing its audience because it continues to wait for permission from 

regulators, whilst viewers are turning to social media. He noted that state-run 

channels possess the resources – professional journalists, correspondents and 

analysts – but are unable to make full use of them due to self-imposed restrictions. 

As a result, the information vacuum is rapidly being filled by websites and social 

media, where narratives and opinions are formed, often not in favour of the official 

line, whilst the trust and influence of traditional television continue to decline. 

March. On 2 March, a ban on the promotion of non-traditional sexual orientation 

came into force in Kazakhstan. The provision is enshrined in no fewer than eight 

laws. Yet even after reading them, it is very difficult to understand where the line 

lies beyond which a news item or opinion becomes propaganda. As a result, one 

risks a hefty fine or even arrest. 

Journalists in Kazakhstan have appealed to President Tokayevto launch a 

presidential initiative to decriminalise the article on knowingly false information. 

“We ask you to take personal charge of the case of Botagoz Omarova and to 

protect us, journalists, from such incidents, as Article 274 of the Criminal Code is 

often used as a tool to exert pressure on journalists. We call on you to ensure a 

https://orda.kz/v-kazahstane-budut-shtrafovat-za-ii-kontent-bez-markirovki-410898/
https://bes.media/news/zhurnalisti-kazahstana-prosyat-prezidenta-tokaeva-ne-menyat-statyu-o-svobode-slova-v-konstitutsii-df60b0/#:~:text=%D0%A7%D1%82%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B8%D0%B7%D0%BE%D1%88%D0%BB%D0%BE,%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BB%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%83%D1%8E%20%D0%B2%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B5%20%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B9%20%D0%9A%D0
https://bes.media/news/zhurnalisti-kazahstana-prosyat-prezidenta-tokaeva-ne-menyat-statyu-o-svobode-slova-v-konstitutsii-df60b0/#:~:text=%D0%A7%D1%82%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B8%D0%B7%D0%BE%D1%88%D0%BB%D0%BE,%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BB%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%83%D1%8E%20%D0%B2%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B5%20%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B9%20%D0%9A%D0
https://exclusive.kz/erlan-bekhozhin-poka-televidenie-zhdet-razreshenija-ot-kuratorov-auditorija-uhodit-v-socseti/?sfnsn=wa
https://exclusive.kz/erlan-bekhozhin-poka-televidenie-zhdet-razreshenija-ot-kuratorov-auditorija-uhodit-v-socseti/?sfnsn=wa
https://bes.media/news/chto-nuzhno-znat-pro-zapret-na-propagandu-lgbt-v-kazahstane/
https://bes.media/news/chto-nuzhno-znat-pro-zapret-na-propagandu-lgbt-v-kazahstane/
https://kaztag.kz/ru/news-of-the-day/zhurnalisty-obratilis-k-tokaevu
https://kaztag.kz/ru/news-of-the-day/zhurnalisty-obratilis-k-tokaevu


 

comprehensive, objective and thorough investigation into all the circumstances of 

the case, to guarantee strict adherence to procedural norms and rights, and to 

assist in bringing an end to the criminal prosecution of the journalist Botagoz 

Omarova,” the appeal states. 

Azat Peruashev, a Member of Parliament and former leader of the Ak Zhol party, 

highlighted the urgency of decriminalising Article 274 of the Criminal Code, which 

provides for criminal liability for the dissemination of knowingly false information. 

According to him, recent events surrounding the persecution of media 

representatives make this issue particularly significant. 

The Airan project has announced the cessation of its operations. The decision is 

linked to difficulties that have arisen, the details of which have not been disclosed. 

It is noted that the channel had previously suspended its activities and ceased 

publishing new content, whilst the management reported on negotiations and 

attempts to resolve the issues that had arisen. 

2. Legal pressure (lawsuits, pre-trial claims, arrests, detentions)  

January 

‘Nasha Gazeta’ responded to a pre-litigation claim by Kazbek Nurmagambetov 

regarding the correction and removal of an article dated 22 May 2013. The 

claimant objected to the fact that the publication mentioned his being wanted by 

the police and the criminal case against him. The response stated that the 

published information had been obtained from official sources (the press service 

of the Kostanay Region Internal Affairs Department) and was accurate at the time 

of publication. The newspaper noted that it had no intention of discrediting anyone 

and was acting within the framework of the Law ‘On Mass Media’. The claimant’s 

complaint was deemed unfounded. 

The weekly newspaper ‘Nasha Gazeta’ received a pre-trial claim from bailiff 

Ismukhambetova regarding the publication of the article ‘A man from Kostanay 

was charged nine years’ worth of child maintenance for children who lived with 

him’ dated 19 June 2025. In her letter, the claimant expressed her disagreement 

with the article and demanded the publication of a retraction. The newspaper’s 

editor-in-chief, Timur Gafurov, replied that the information set out in the article had 

been obtained from an official source – the press office of the Kostanay Regional 

Court – and was accurate at the time of publication. The article did not contain any 

surnames or other personal data that would allow a specific individual to be 

identified.  

Journalist Kirill Berdetsky won the court case concerning the protection of honour, 

dignity, professional reputation and compensation for non-pecuniary damage. The 

Taraz City Court dismissed Zhanna Mamasheva’s claim against Berdetsky. 

https://kaztag.kz/ru/news/peruashev-na-fone-goneniy-na-zhurnalistov-zayavil-ob-aktualnosti-dekriminalizatsii-stati-274-uk
https://kaztag.kz/ru/news/peruashev-na-fone-goneniy-na-zhurnalistov-zayavil-ob-aktualnosti-dekriminalizatsii-stati-274-uk
https://kaztag.kz/ru/news/airan-obyavil-o-prekrashchenii-raboty?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=news_list_kz_ru&fbclid=IwdGRzaAQ3C85jbGNrBDcLx2V4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHi-726PQIYVODIEg0UCQ5pw9lPI2fSRX4jzhvmigMaeskb5zB0tYI-4FSRZq_aem_6FTuThns6KLMkSqDg45PRw&sfnsn=wa
https://www.instagram.com/p/DTzNPz-iCoE/?igsh=a3RhNGY4Ymo2cjgx
https://www.facebook.com/share/17T378HsTd/
https://www.facebook.com/share/17T378HsTd/


 

Furthermore, the claimant was ordered to pay court costs of 100,000 tenge and 

over 112,000 tenge for the forensic examination. 

The Appeals Panel of the Astana City Court upheld the lower court’s decision to 

refuse accreditation to seven journalists from RFE/RL-Kazakhstan (the RFE/RL 

representative office in Kazakhstan, Radio Azattyk). 

The Astana City Administration refused to disclose the topics of the rallies on the 

grounds of ‘personal data’. The Specialised Inter-District Administrative Court of 

the Kostanay Region refused to hear the case, citing lack of jurisdiction. As a 

reminder: the Legal Media Centre is challenging the actions of the Astana Internal 

Policy Department, which violate the law on access to information and the 

constitutional right to freedom of information. The city administration continues to 

ignore the request for information regarding the topics and timing of the rallies in 

the capital. The next court hearing will take place in Astana on 15 April.  

The Court of Appeal upheld the ruling in the case of SpetsTradeTM LLP v. 

SotReport.kz. Previously, a court in Astana had dismissed the company’s claim for 

protection of its business reputation and its demand to remove the publication. In 

the appeal, the claimant argued that the court had incorrectly assessed the 

evidence and misapplied the law. He insisted that the disputed statements in the 

article were not evaluative judgements but statements of fact. However, the appeal 

contained no specific objections to the court’s findings – the claimant merely 

repeated general references to Article 143 of the Civil Code of the Republic of 

Kazakhstan without providing detailed grounds. The court confirmed that the 

SotReport.kz article was based on official and verifiable sources – data from the 

public procurement portal, court rulings and responses from state bodies. 

The court dismissed the plaintiff’s case for protection of honour and dignity against 

Botagoz Omarova. The journalist received a legal claim following the publication 

of a video interview with businessman Oleg Morozov, who alleged the unlawful 

use of the ‘Briz’ yacht club jetty in Aktau. Askar Karabekov, a resident of the city, 

demanded that Omarova and Morozov each pay 2 million tenge and remove the 

publication, considering the statements to be defamatory to his reputation. During 

the court proceedings, the defence presented an independent philological and 

linguistic expert report confirming that the material contained no insults or 

defamation, and that the disputed phrases constituted evaluative judgements and 

a discussion of a topic of public interest. The court dismissed the plaintiff’s claim, 

finding the demands to be unfounded. 

February 

The case against journalist Akmaral Maikozova has been dismissed. On 18 

February, the Court of Appeal heard the appeal in the case of Akmaral Maikozova. 

https://www.azattyqasia.org/a/apellyatsionnyy-sud-ostavil-v-sile-reshenie-ob-otkaze-v-akkreditatsii-zhurnalistam-azattyka/33647985.html
https://www.azattyqasia.org/a/apellyatsionnyy-sud-ostavil-v-sile-reshenie-ob-otkaze-v-akkreditatsii-zhurnalistam-azattyka/33647985.html
https://lmc.kz/akimat-astany-otkazalsya-raskryvat-temy-mitingov-iz-za-personalnyh-dannyh/
https://lmc.kz/akimat-astany-otkazalsya-raskryvat-temy-mitingov-iz-za-personalnyh-dannyh/
https://t.me/lmc_kz/5373
https://www.instagram.com/p/DTzNPz-iCoE/?igsh=a3RhNGY4Ymo2cjgx
https://www.instagram.com/p/DU5rmuMjMlS/?igsh=MTA3bW1lZW9xeW1xYw%3D%3D


 

The lawsuit was brought by JSC ‘SPK Aktobe’, which accused her of spreading 

false information. The case stemmed from a publication containing information 

about management bonuses for 2024. SPK reported the payment of remuneration 

amounting to 64.1 million tenge. The organisation later clarified that this was the 

total annual payroll, which included salaries and other payments. The Court of 

Appeal agreed with the court of first instance and, finding no violations in the 

journalist’s actions, upheld the decision. 

Tamara Eslamova, editor-in-chief of the newspaper Uralskaya Nedelya, 

reported that local police officers had come to her to take a statement following 

a complaint from a legal entity offended by the newspaper’s publication. 

According to her, over the newspaper’s 25-year history, the authorities have 

taken many actions against journalists, but this was the first time local police 

officers had demanded linguistic explanations from her regarding the text of a 

news report.  

Radio Azattyk and the Ministry of Foreign Affairs of Kazakhstan intend to 

conclude a mediation agreement regarding the case concerning the withdrawal 

of journalists’ accreditation. A representative of the Ministry of Foreign Affairs 

stated in court that the ministry had no objection to the matter of accreditation 

being reconsidered. Following the hearing, the parties agreed to sign a 

mediation agreement within the framework of the administrative case. The 

discussion has been extended until the end of April. 

The Russian Ministry of Justice has included the website “Respublika.kz.media” 

in the register of foreign agents. This is the first time a Kazakhstani media outlet 

has been included on the list. In its justification, the Russian Ministry of Justice 

stated that ‘Respublika’ had disseminated materials from foreign agents and 

organisations deemed undesirable in Russia, as well as ‘inaccurate information’ 

about decisions made by the Russian authorities. Furthermore, the ministry 

claims that the project was created with the support of a foreign organisation 

and is managed from outside the Russian Federation. 

March  

Journalist Zhanar Baisemiz was held administratively liable under Article 490 of 

the Code of Administrative Offenses for conducting an interview with an imam. 

The interview, published on a YouTube channel, featured the imam stating that 

he had “married off his second wife, who did not obey him, to his student.” The 

video sparked widespread public reaction. 

https://www.facebook.com/share/1CJD9FLCzV/
https://www.facebook.com/share/1CJD9FLCzV/
https://www.facebook.com/share/1CJD9FLCzV/
https://bes.media/amp/azattik-i-mid-kazahstana-hotyat-zaklyuchit-mediativnoe-soglashenie-po-delu-ob-akkreditatsii-7b3100/
https://bes.media/amp/azattik-i-mid-kazahstana-hotyat-zaklyuchit-mediativnoe-soglashenie-po-delu-ob-akkreditatsii-7b3100/
https://bes.media/amp/azattik-i-mid-kazahstana-hotyat-zaklyuchit-mediativnoe-soglashenie-po-delu-ob-akkreditatsii-7b3100/
https://exclusive.kz/minjust-rossii-vpervye-priznal-inoagentom-kazahstanskoe-smi/
https://exclusive.kz/minjust-rossii-vpervye-priznal-inoagentom-kazahstanskoe-smi/
https://kz.kursiv.media/2026-03-28/tsse-religioznogo-deyatelya-oshtrafovali-za-zayavlenie-o-peredache-zheny/
https://kz.kursiv.media/2026-03-28/tsse-religioznogo-deyatelya-oshtrafovali-za-zayavlenie-o-peredache-zheny/


 

Amir Kaseinov, editor-in-chief of KazTAG, has had his house arrest extended. 

The restrictive measure will remain in force until 25 April 2026. This was 

reported by the journalist’s lawyer, Salimzhan Musin. Kaseinov is under house 

arrest as part of a criminal case linked to the agency’s publications. Earlier, Aset 

Mataev, CEO of the KazTAG International Information Agency, and the 

publication’s editor-in-chief, Amir Kaseinov, were named as suspects in the 

case. The investigation was prompted by a statement from Freedom Finance. 

The journalists are charged under Article 274 of the Criminal Code – the 

dissemination of knowingly false information. 

Since 21 March, Botagoz Omarova, author of the Telegram channel ‘Aitpa, 

Botagoz!’, has been under house arrest following a ruling by the investigative 

court. She is accused of disseminating knowingly false information. The 

investigation was prompted by reports on the construction of the presidential 

stables, in which the contractor claimed that he had not received the promised 

payment from the client company. The house arrest will last for two months.  

KomTransLeasing LLP has filed a lawsuit against journalist Olesya Vertinskaya 

to protect the business reputation and honour of its director, Sergei Samoilov. 

The company claims that on 12 and 16 February 2026, Vertinskaya published 

videos in which she disseminated false information about alleged fraud 

involving guarantee agreements drawn up without the citizen’s consent, and 

accused the LLP and its director of ‘aiding and abetting fraud’. The LLP is 

seeking a declaration that the information is false and defamatory, an order 

requiring Vertinskaya to publish an official retraction, and reimbursement of 

legal costs.  

According to journalist Zhanna Baitelova, the appeal court upheld the sentence 

against journalist Oleg Gusev. He was given a three-year suspended prison 

sentence and banned from practising his profession for the same period. The 

basis for this was a hyperlink to an article by journalist Alexander Alyokhov. 

Gusev was charged with a ‘crime’ for mentioning the criminal convictions of 

blogger Elena Sadvakasova. The court of first instance acknowledged that the 

information Gusev had taken from the court records section of the Supreme 

Court of Kazakhstan’s website was publicly available, yet he was found guilty 

for providing a hyperlink to an article containing personal data. 

The Russian regulator Roskomnadzor sent a notice to the Kazakhstani 

publication Exclusive.kz demanding the removal of previously published 

https://ulysmedia.kz/news/70370-glavredu-kaztag-amiru-kasenovu-prodlili-domashnii-arest/
https://forbes.kz/articles/zhurnalistka-botagoz-omarova-ostaetsya-pod-domashnim-arestom-57c006
https://forbes.kz/articles/zhurnalistka-botagoz-omarova-ostaetsya-pod-domashnim-arestom-57c006
https://www.facebook.com/share/p/1F3twcppRg/
https://www.facebook.com/share/p/1F3twcppRg/
https://www.uralskweek.kz/2026/03/18/roskomnadzor-vnov-trebuet-udalit-material-exclusive-kz-o-pogibshih-v-ukraine/
https://www.uralskweek.kz/2026/03/18/roskomnadzor-vnov-trebuet-udalit-material-exclusive-kz-o-pogibshih-v-ukraine/
https://www.uralskweek.kz/2026/03/18/roskomnadzor-vnov-trebuet-udalit-material-exclusive-kz-o-pogibshih-v-ukraine/


 

material concerning those killed in Ukraine. In the notice, the agency stated that 

the publication contained, in its view, “inaccurate information of public 

significance” and demanded its removal. Roskomnadzor stated that, in the 

event of refusal, access to the disputed page could be restricted.  

A preliminary court hearing was held regarding a claim for the protection of 

business reputation brought by the Department of Energy and Housing and 

Utilities of the West Kazakhstan Region against the publication ‘Ural Week’. 

The reason was the headline of a publication concerning the region’s problems 

linked to an acute shortage of autogas. The court ordered an expert 

examination of the publication. 

The media channel Ayel and Akzhaik received pre-trial claims from an Almaty 

businessman demanding the removal of all publications and a public apology. 

The businessman’s wife, actress Anelia Amangalieva, accused her husband of 

systematic harassment and threats. 

3.Obstruction of journalists’ professional activities (beatings, threats, 

assaults, bans on filming, denial of access to events) 

January 

According to BES.media, the trial of journalist Mirbolat Bishuinov in Almaty is 

taking place under conditions that do not allow for the normal attendance and 

observation of the proceedings by the public. There is not enough space in the 

courtroom, the audio feed is frequently interrupted, and some people were forced 

to go outside as they could not follow the proceedings. At one point, the broadcast 

was switched off completely, making it impossible for those present to monitor the 

progress of the hearings. 

Tamara Vaal, editor-in-chief of the magazine ‘Vlast’, reported that journalists were 

not allowed to attend the 13th Congress of the National Chamber of Entrepreneurs 

‘Atameken’ in Astana. According to Vaal, the presence of journalists could have 

clearly demonstrated how the chamber protects business interests. However, the 

NCE’s press service replied that the congress was closed and the media were not 

permitted to attend. 

After the verdict was announced, a relative of the Totakanovs – a family whose 

members were involved in a high-profile case – attacked a journalist. The mother 

of Daulet Totakanov’s husband caused a scene and cursed all the media 

representatives present, accusing them of publishing in the ‘tabloids’ and claiming 

that ordinary people had been ‘dragged through the mud’. The incident was 

recorded by journalists and reported on Syrmedia.kz. 

https://lmc.kz/kalendar-sudebnyh-proczessov-mart/
https://t.me/ayel_kz/3432
https://t.me/bessimptomno/31123
https://www.facebook.com/100005915045715/posts/pfbid02C9oqXZx6jEwSCRaNyYjtZrcWdEogSRPZqpcKvvJ45B938t1owsnu58GqHSDnwYAcl/?mibextid=Nif5oz
https://www.facebook.com/100005915045715/posts/pfbid02C9oqXZx6jEwSCRaNyYjtZrcWdEogSRPZqpcKvvJ45B938t1owsnu58GqHSDnwYAcl/?mibextid=Nif5oz
https://www.facebook.com/100005915045715/posts/pfbid02C9oqXZx6jEwSCRaNyYjtZrcWdEogSRPZqpcKvvJ45B938t1owsnu58GqHSDnwYAcl/?mibextid=Nif5oz
https://www.facebook.com/100005915045715/posts/pfbid02C9oqXZx6jEwSCRaNyYjtZrcWdEogSRPZqpcKvvJ45B938t1owsnu58GqHSDnwYAcl/?mibextid=Nif5oz
https://t.me/syrmediakz/4587
https://t.me/syrmediakz/4587


 

On 15 January, a journalist from Ulysmedia.kz was detained by police in Astana 

for unknown reasons. The journalist had come to cover the situation outside the 

House of Ministries, where a group of parents who had lost their children had 

gathered. They were planning to submit a collective petition to the presidential 

administration. The police confiscated the journalist’s phone and other equipment, 

and demanded that he delete the footage he had filmed. 

On 20 January, journalist Zhania Urankaeva reported that, prior to the start of a 

public court hearing in Aktau, prosecutor Malik Ospanov stated that filming the 

prosecutor whilst he was performing his duties required his permission, without 

specifying the legal basis for this. Urankaeva emphasised that, together with 

colleagues from 101tv.kz and lmc.kz, they had decided to lodge a complaint 

against the prosecutor’s actions for violating the Constitution, as in open court 

journalists have the right to film all participants in the proceedings unless the judge 

has imposed a ban. She noted that the situation appears particularly alarming 

when prosecutors in court are unaware of the country’s laws. 

February 

In Kostanay on 16 February, at Court No. 2 during a hearing on the so-called ‘meat 

case’, journalists from local and national media were present whilst foreign experts 

were giving evidence. However, Judge Merey Amanzholov demanded that the 

media representatives leave the courtroom, citing a decision to ban video 

recording, without explaining the reasons or announcing the ruling on which this 

decision was based. When journalists attempted to clarify where they could access 

this document, the judge repeated his demand that they leave the courtroom and 

refused to provide further explanation. According to the journalists, the ban 

extended not only to video recording but also to audio recording, which significantly 

hampered their work. 

Zhaniya Urankaeva, a correspondent for www.press.kz, stated on her social media 

that on 13 February she had travelled to the Kyzylorda region to cover the trial in 

the Shielinsky district. She said that the judge had banned journalists from making 

audio and video recordings of the hearing, thereby restricting the media’s work in 

the courtroom. Journalists note that such restrictions make it difficult to fully inform 

the public about the progress of the trial and raise questions about the 

transparency of the court’s work. 

BES.media correspondent Nana Iksanova reported that the hearing to appoint the 

akim of the Turksib district of Almaty was scheduled for 8.30 am on 2 February. 

An announcement regarding the session appeared on the maslikhat’s website, but 

after that access to information effectively ceased, and the hearing took place 

behind closed doors. Journalists were not invited, and the Maslikhat’s 

administration refused to organise the usual broadcast, citing a ‘lack of technical 

https://ulysmedia.kz/news/66094-zhurnalista-ulysmedia-zaderzhala-politsiia-v-astane/
https://ulysmedia.kz/news/66094-zhurnalista-ulysmedia-zaderzhala-politsiia-v-astane/
https://tobolinfo.kz/mjasnoe-delo-sudja-vystavil-zhurnalistov-ne-objasniv-prichinu/
https://tobolinfo.kz/mjasnoe-delo-sudja-vystavil-zhurnalistov-ne-objasniv-prichinu/
https://tobolinfo.kz/mjasnoe-delo-sudja-vystavil-zhurnalistov-ne-objasniv-prichinu/
http://www.press.kz/
https://bes.media/news/damira-akezhanova-naznachili-akimom-turksibskogo-rayona-almati/


 

capability’. Due to the closed-door format, the name of the new head only 

appeared in the media almost three hours after the hearing began.  

March 

Lukpan Akhmedyarov, Raul Uporov and Yerkeulan Gaupov,participants in the 

Kazakh media project ‘Just Journalism’, were detained at passport control at 

Astana Airport. This occurred following their arrival from Ukraine, where they had 

been on a work trip. 

On 5 March, Indira Kakimova, a journalist with www.orda.kz, reported that 

residents had been invited to the East Kazakhstan Regional Administration to 

discuss the repayment of subsidies. However, media representatives were initially 

denied access. Only 40 minutes later, following lengthy negotiations and 

consultations, were the journalists permitted to enter the hall where the agricultural 

workers had been invited. 

Kirill Berdetsky, editor-in-chief of Taraznews.kz, reported that on 11 March 2026, 

Taraz Court No. 2 prohibited the media from covering an open criminal hearing, 

even though there had been no ruling to hold the proceedings in camera. The 

editor noted that this contravened the law and lodged a complaint regarding the 

violation of the principle of open court proceedings. 

According to journalist Tolegen Imanov, on 18 March 2026, an administrative case 

was heard in open court at the Specialised Court for Administrative Offences in 

Petropavlovsk. 

Imanov, representing the media outlet ‘Law-abiding Citizen’, was present at the 

hearing; however, Judge Alnazirov removed him from the courtroom without a 

reasoned decision to move the hearing to a closed session. 

Following the incident, the journalist lodged a complaint with the Supreme Court 

and the regional prosecutor’s office. 

In Almaty, Aset Mataev, founder of the KazTAG news agency,was detained 

following a brawl in the Medeu district. The police department clarified that the 

conflict took place on the night of 17 March. The department added that all those 

involved in the incident were detained and taken to the police station. A criminal 

case has been opened on charges of hooliganism. 

4. Internet censorship (blocking, hacking, DDoS attacks) 

January 

On January 10, 2026, an article titled “Language Conflict: The Behavior of the 

Head of ‘Batys Su Arnasy’ Outraged Residents of Uralsk” was published on the 

website Total.kz. Following the publication, the website total.kz was subjected to 

a cyberattack (DDoS attacks and access restrictions at the level of specific internet 

https://www.azattyqasia.org/a/zhurnalistov-youtube-kanala-prosto-zhurnalistika-zaderzhali-v-aeroportu-astany-posle-iz-vozvrascheniya-iz-ukrainy/33695758.html
https://www.azattyqasia.org/a/zhurnalistov-youtube-kanala-prosto-zhurnalistika-zaderzhali-v-aeroportu-astany-posle-iz-vozvrascheniya-iz-ukrainy/33695758.html
http://www.orda.kz/
https://www.facebook.com/share/v/1HS3mWu2t6/
https://www.facebook.com/share/v/1HS3mWu2t6/
https://www.facebook.com/share/1Gjg7tP4mP/
https://www.facebook.com/share/1Gjg7tP4mP/
https://www.facebook.com/share/v/1Dw1cEJydY/
https://forbes.kz/articles/glavu-agentstva-kaztag-aseta-mataeva-zaderzhali-v-almaty
file:///C:/Users/media/Downloads/Total.kz


 

providers). The editorial team considers this an attempt to limit the dissemination 

of information and to influence editorial policy. After the referendum, the website 

became accessible again. 

On 29 January, the ‘Vlasti’ website became inaccessible due to a new DDoS 

attack. The site experienced disruptions, and technical specialists are working to 

restore stable access. This attack was the first major one in 2026 and appears to 

have been aimed at hindering the editorial team’s work. 

Journalists Lukpan Akhmediyarov and Raul Uporov reportedthat their Facebook 

accounts had been hacked. On 24 January, they announced to subscribers of the 

‘Just Journalism’ channel that, following the deactivation of their old pages, they 

had created new profiles on Facebook, Instagram and TikTok. On 20 January, 

journalist Lukpan Akhmediyarov reported on Facebook that the platform had 

restored his previous page, although it had previously claimed that it had been 

deactivated permanently. 

Roskomnadzor, through the Moscow City Court, filed a lawsuit to block the 

websites of two Kazakhstani media outlets – Ulysmedia.kz and Cmn.kz – due 

to publications concerning Russian businessman Timur Turlov, the founder of 

Freedom Finance. The Russian authorities are demanding that the technical 

capability to host and distribute materials be removed, as they believe these 

materials infringe copyright or present disputed facts regarding Turlov’s 

activities and the financial structures associated with him. Kazakh media outlets 

note that the authorship and rights to the materials belong to the publications 

themselves, and this is not the first instance of attempts to block Kazakh news 

websites in this manner. Experts believe that such measures may form part of 

a broader strategy to block websites under agreements within the Eurasian 

Economic Union.  

February 

Channels have appeared on the dark web openly offering services to hack the 

accounts of Kazakhstani media outlets, including Respublika and Basa. 

According to sources at Respublika.kz.media, such orders are placed directly 

from Kazakhstan.  

Unknown individuals hacked the account of Kazakhstani journalist Vadim 

Boreiko. Posts appeared on his Instagram page containing statements 

uncharacteristic of the journalist, as well as generated images. Boreiko’s 

Facebook account became inaccessible. 

https://t.me/vlastkz/22024
https://t.me/vlastkz/22024
https://www.facebook.com/share/1VjuYQrAoq/
https://exclusive.kz/rossija-trebuet-blokirovki-dvuh-kazahstanskih-smi-iz-za-publikacij-o-timure-turlove/?fbclid=IwT01FWAQBRfFleHRuA2FlbQIxMABzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR6qXNiMk12oPUcJ8lKcMr1K8DYm4FRk3em2La89XQWO48qWCm_Th5lZXVFrVw_aem_3CYAkTTV7-tTjmotEPIutg
https://exclusive.kz/darknet-i-socseti-kazahstanskie-smi-pod-ugrozoj-atak/
https://exclusive.kz/darknet-i-socseti-kazahstanskie-smi-pod-ugrozoj-atak/
https://t.me/masamedia/10700
https://t.me/masamedia/10700


 

March  

On 6 March, the ‘Vlasti’ website was once again subjected to a massive DDoS 

attack. Attacks on the site had been active in the final weeks of 2025, subsided 

at the very end of the year, and resumed in January. Technical specialists are 

stabilising the site, but it is operating intermittently. 

Radio Azattyk’s Instagram account has been blocked. The page owner is 

shown a notification stating that the profile is hidden from other users and 

unavailable for use. The platform’s administration stated that the account or 

activities on it allegedly violate rules relating to the use of intellectual property. 

The Azattyk page published material on the socio-political life of Kazakhstan 

and the world, including exclusive editorial content, as well as audio and video 

content from news agencies and social media users. The Azattyk editorial team 

has contested the decision and lodged a complaint with Meta, the owner of 

Instagram. 

  

5. Access to information and censorship (refusal to provide information, 

ignoring requests, incomplete responses, evasion of answers).  

January  

On 28 January, Aizhan Auelbekova, the Zhambyl region correspondent for the 

newspaper Vremya, sent official requests to the police department, the 

prosecutor’s office and the Ministry of Internal Affairs regarding the case of 

Gulayim Rakhmonova. The journalist had previously contacted the police, but 

responses were delayed pending consultation with prosecutors. The regional 

prosecutor’s office informed Auelbekova that they were not imposing any 

restrictions and recommended that she submit her requests via the e-Otynysh 

system. The journalist submitted her requests to the regional prosecutor’s office 

and copied them to the General Prosecutor’s Office and the Ministry of Internal 

Affairs. She forwarded the questions to the police, which had not been answered, 

to the Ministry of Internal Affairs. The prosecutors replied within two days, whilst 

the Ministry of Internal Affairs provided a response on 12 February, noting that 

Auelbekova was not a party to the case. No response was ever received from the 

police department. 

The editorial team at Exclusive.kz sent an official request to the Kazakhmys 

Corporation in December 2025, but the company refused to answer the questions 

on their merits, citing that the required information had allegedly already been 

published in open sources and that some of the questions fell outside its remit, 

https://vlast.kz/novosti/68617-sajt-vlasti-vnov-podvergsa-massirovannoj-ddos-atake.html
https://vlast.kz/novosti/68617-sajt-vlasti-vnov-podvergsa-massirovannoj-ddos-atake.html
https://vlast.kz/novosti/68617-sajt-vlasti-vnov-podvergsa-massirovannoj-ddos-atake.html
https://www.azattyqasia.org/a/instagram-zablokiroval-akkaunt-kazahskoy-sluzhba-rse-rs-azattyk/33716919.html
https://exclusive.kz/kazahmys-otkazalsja-otvechat-na-voprosy-exclusive-kz/
https://exclusive.kz/kazahmys-otkazalsja-otvechat-na-voprosy-exclusive-kz/
https://exclusive.kz/kazahmys-otkazalsja-otvechat-na-voprosy-exclusive-kz/


 

including matters relating to the work of the government and parliament. The 

journalistic enquiry covered topics such as possible discrepancies with official data 

on concentrate exports and raw material controls, the company’s stance on 

processing and export analytics, industrial safety measures following the tragedies 

at the Zhomart mine, the environmental situation and residents’ complaints, 

working conditions, social issues and payments to the families of deceased miners. 

Journalist Daniyar Moldabekov reported that Kazakhstani state bodies continue to 

respond with form letters to enquiries regarding security personnel killed during 

the January 2022 events. According to his information, on 11 January 2022, the 

National Security Committee (NSC) claimed that border guards had prevented the 

seizure of strategically important sites in Almaty, including the Kok-Tobe TV tower, 

and repelled an attack by ‘bandits’. However, two years later, Lieutenant Colonel 

Galymzhan Sadvakasov of the KNB Border Service stated that at the height of the 

events on 6 January, security forces fired at each other in the confusion, rather 

than at ‘bandits’, as the KNB had claimed. Sadvakasov reported that a special 

police unit had been sent to the TV tower instead of the alleged ‘bandits’, and the 

shootout took place in full view of civilians. 

On 23 January, journalist Zhania Urankaeva reported difficulties accessing the 

declaration of National Bank head Timur Suleimenov. She attempted to locate the 

document on the official website but was unable to find the declaration. 

Suleimenov did not respond, demanding a written request and citing that he was 

not obliged to remember the details of his declaration. A request was sent to the 

head of the National Bank’s press service, Gassan Akhmetzhan, asking him to 

provide a link to the published declaration; however, no response had been 

received by the time this post was published. 

Konaev’s administration declined to disclose the financial details of the 

construction of a number of major administrative buildings, citing the ‘official use’ 

classification. These include buildings for central government bodies, the National 

Security Committee, the Prosecutor’s Office and the Palace of Schoolchildren. 

February 

The Deputy Prosecutor General did not answer journalists’ questions in the 

Mazhilis building during the session. Journalists attempted to obtain comments on 

current issues, but the Deputy Prosecutor General ignored them, offering no 

explanations and refusing to engage in dialogue. This behaviour drew criticism 

from media representatives, who believe that officials have a duty to be open and 

to respond to press enquiries. 

The Ministry of Culture and Information gave a non-response to a query regarding 

problems accessing the KazTAG website. The news agency sent a request 

https://www.facebook.com/share/18HqdJUNvU/
https://www.facebook.com/share/18HqdJUNvU/
https://www.facebook.com/share/18HqdJUNvU/
https://www.instagram.com/reel/DT2acvIAvf_/?igsh=YTJmZ2RodTFhNGZ4
https://bes.media/amp/akimat-konaeva-skril-stoimost-stroitelstva-administrativnih-zdaniy-ca2c52/
https://bes.media/news/net-informatsii-kak-zamgenprokurora-ne-otvechal-na-voprosi-zhurnalistov-v-mazhilise/
https://bes.media/news/net-informatsii-kak-zamgenprokurora-ne-otvechal-na-voprosi-zhurnalistov-v-mazhilise/
https://kaztag.kz/ru/news/nulevoy-otvet-dal-mininform-na-zapros-o-problemakh-s-dostupom-na-sayt-kaztag
https://kaztag.kz/ru/news/nulevoy-otvet-dal-mininform-na-zapros-o-problemakh-s-dostupom-na-sayt-kaztag


 

regarding problems accessing the website to the Ministry of Artificial Intelligence 

and Digital Development, which was itself unable to respond to the request and 

forwarded it to the Ministry of Information, which attached the same ‘null’ message 

as a response. In both cases, the status of the requests in the eOtinish system is 

marked as ‘completed’. 

March  

The Ministry of Emergency Situations has classified the details of the budget 

programme ‘Implementation of measures for the formation and storage of the state 

material reserve’ for 2026–2028, publishing a document marked ‘top secret’ on the 

Open Budgets portal. This classification conceals the programme’s description, its 

content, the level of management and the method of implementation, and the 

amount of planned expenditure is not specified. 

Deputy Prime Minister Serik Zhumangarin reacted sharply to journalists’ 

questions, urging them “not to be rude” and expressing dissatisfaction with the 

wording of their queries. This reaction followed attempts by media representatives 

to clarify the details. The questions concerned the official’s wife’s income, as stated 

in the declaration, in particular a substantial sum received on the stock market. 

Journalists attempted to obtain further clarification regarding this information; 

however, during the conversation, Zhumangarin indicated that he did not intend to 

answer questions if he considered them inappropriate. 

The editorial team at Juzmedia sent official requests to the Committee on the Penal 

System asking which specific institutions are housing convicts known for high-

profile, scandalous court cases, under what conditions they are serving their 

sentences, whether they receive incentives or penalties, whether they work, and 

whether they participate in the social life of the colonies. However, the department 

did not address the substance of the questions; only a form letter was received in 

response.  

According to journalist Botagoz Omarova, Darkhan Zhazykbay once again chose 

not to meet with the press. The Chairman of the Civil Service Agency entered the 

Mazhilis and left it in such a way that journalists were effectively unable to see him. 

Journalists are open to any form of dialogue, but there is no real communication. 

According to the press service, Zhazykbay was urgently summoned to Akorda, 

which served as a way to avoid awkward questions. 

According to BES.media, Kazakhstan’s Ministry of Digital Development did not 

provide a direct response to a request regarding the publication of scans of identity 

cards on the public procurement portal. The reason for the enquiry was that 

journalists had discovered full copies of tender participants’ identity cards – 

complete with photographs and signatures – in the public domain. In its response, 

https://kaztag.kz/ru/news/peruashev-na-fone-goneniy-na-zhurnalistov-zayavil-ob-aktualnosti-dekriminalizatsii-stati-274-uk
https://kaztag.kz/ru/news/peruashev-na-fone-goneniy-na-zhurnalistov-zayavil-ob-aktualnosti-dekriminalizatsii-stati-274-uk
https://ulysmedia.kz/news/69275-ne-khamite-serika-zhumangarina-vozmutili-voprosy-o-dokhodakh-zheny/?fbclid=IwT01FWAQ2301leHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR4yFaN2HwKnrx43ZOCFalVq1YEMmGYGM2ETVzhf3o5NXv4Ii-BPsQMFBSYIkg_aem_Zt0Lwmpch86dr05mWP1enA
https://ulysmedia.kz/news/69275-ne-khamite-serika-zhumangarina-vozmutili-voprosy-o-dokhodakh-zheny/?fbclid=IwT01FWAQ2301leHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR4yFaN2HwKnrx43ZOCFalVq1YEMmGYGM2ETVzhf3o5NXv4Ii-BPsQMFBSYIkg_aem_Zt0Lwmpch86dr05mWP1enA
https://www.instagram.com/p/DVtLhi8DKlQ/?img_index=9&igsh=eng2eDVkMjJuajE4
https://www.facebook.com/share/r/1RHPpArTtN/
https://www.facebook.com/share/r/1RHPpArTtN/
https://bes.media/news/mintsifri-ushlo-ot-otveta-o-publikatsii-udostovereniy-na-portale-goszakupok/
https://bes.media/news/mintsifri-ushlo-ot-otveta-o-publikatsii-udostovereniy-na-portale-goszakupok/


 

the ministry limited itself to explaining what data is considered public, but did not 

clarify the legality of publishing the identity documents themselves. Previously, 

MPs had stated that such publications could violate personal data protection 

regulations. 

6. Referendum on the adoption of the new Constitution 

On 15 March, a nationwide referendum on the adoption of the new text of the 

Constitution took place in Kazakhstan. It was preceded by the blocking of 

channels run by independent journalists and activists, fines imposed on 

publications, and numerous warnings from state bodies.  

  

The police were instructed to respond harshly to provocations and the 

dissemination of false information about the draft new Constitution. The Ministry 

of Internal Affairs emphasised that discussing the Constitution and expressing 

opinions are not prohibited, but that those spreading knowingly false 

information, particularly aimed at destabilisation, will be held accountable. 

The Ministry of Culture is dealing with technical attacks on the media and public 

groups, Aida Balaeva reported. The minister noted that, against the backdrop of 

discussions on the draft new constitution, users have become more active online, 

attempting to ‘destabilise’ the socio-political situation in the country.  

Elmedia’s editor-in-chief, Gulzhan Yergalieva, stated that with the emergence of 

the draft Constitution in Kazakhstan, the situation in the country is escalating, and 

the next stage could be an active purge of the information and political landscape. 

According to her, a list of several dozen journalists, bloggers, lawyers, political 

analysts, cultural figures, athletes and media outlets deemed ‘untrustworthy’ is 

being circulated in certain circles. Due to the current situation, Yergalieva has been 

forced to send the Kazakh editorial team of the ‘Eldauysy’ channel on unpaid leave 

from next month.  

Journalist Nazymgul Kumyspaeva reported that journalists at state television 

channels have been sent instructions asking them to update their profile pictures 

on social media according to a specific template. A step-by-step guide appeared 

in work chat groups: follow the link, select a photo (preferably conveying an 

expression of ‘deep state optimism’), add a ‘New Constitution’ frame and set it as 

your profile picture. According to the correspondence, the instructions were sent 

to staff at the ‘Kazakhstan’, ‘Khabar’ and Jibek Joly TV channels.  

In Astana, Radio Azattyk correspondent Zholdas Orisbay was detained at the 

polling station in the Palace of Schoolchildren. The district police department 

confirmed the detention. According to a police officer who identified himself as Seit 

Bukharbay, the police intend to establish whether the journalist had committed any 

https://kaztag-kz.cdn.ampproject.org/v/s/kaztag.kz/amp/news/politsii-poruchili-zhestko-reagirovat-na-provokatsii-na-temu-konstitutsii-kazakhstana?amp_gsa=1&amp_js_v=a9&usqp=mq331AQIUAKwASCAAgM%3D#amp_tf=%D0%98%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA%3A%20%251%24s&aoh=17713417872388&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&ampshare=https%3A%2F%2Fkaztag.kz%2Fru%2Fnews%2Fpolitsii-poruchili-zhestko-reagirovat-na-provokatsii-na-temu-konstitutsii-kazakhs
https://www.facebook.com/share/1DNVNBPhr9/
https://www.facebook.com/share/p/1AGM9pW4Zm/
https://www.facebook.com/share/p/1AGM9pW4Zm/
https://www.facebook.com/share/p/1AGM9pW4Zm/
https://www.instagram.com/p/DU3YwQYjJob/?img_index=1&igsh=MWJnNW05OGZ0ejVndw==
https://www.instagram.com/p/DU3YwQYjJob/?img_index=1&igsh=MWJnNW05OGZ0ejVndw==
https://www.instagram.com/p/DV5T5qgjEwY/?igsh=ODIzOG5uMWlndXYx
https://www.instagram.com/p/DV5T5qgjEwY/?igsh=ODIzOG5uMWlndXYx


 

unlawful acts. It is also reported that an Informburo.kz correspondent was detained 

alongside Zholdas Orisbay. After some time, Zholdas Orisbay was released from 

the police station. He had spent three hours there. No charges were brought 

against him, nor were the reasons for his detention clearly explained. 

At the same polling station, journalist Saniya Toiken was detained; she was 

accompanied by her daughter, with whom she had come to vote. Toiken later 

reported that violence had been used against her during the detention, and that 

they were held at the station for four hours.  

Radio Azattyk journalist Darkhan Omirbek was barred fromobserving the vote 

count at a polling station in Astana.  

In the village of Otegen-Batyr (Almaty region), attempts were made to prevent an 

Orda.kz journalist from observing at polling station No. 351. Members of the 

commission stated that the seats for observers were already taken and asked the 

correspondent to leave the building, saying: “You can see there are no seats. You 

should have left.” Meanwhile, some staff turned away whilst she was filming. After 

voting and photographing the process, local residents noted that such actions were 

allegedly “done for the report.” 

Press.kz journalist Zhania Urankaeva reported that on 16 March, whilst attempting 

to record the announcement of the preliminary referendum results, she and her 

colleagues were prevented from working, citing obstruction by staff. 

The publisher of "Nasha Gazeta" was fined under the article on violations of the 

procedure for conducting polls related to the referendum. The reason was the 

"Question of the Week" column, published on 5 February on the publication’s 

website. Readers were asked to answer the following question: “The proposed 

amendments will affect 84% of the text of the Constitution of the Republic of 

Kazakhstan. Changes are being prepared for 77 articles at once. If a referendum 

on the amendments were to take place in the near future, how would you vote?”  

The Prosecutor’s Office noted that the publication released the results of the 

‘Question of the Week’ after President Kassym-Jomart Tokayev had signed a 

decree on holding a referendum. The ruling notes that the decree comes into force 

on the day of its official publication – 12 February. On the same day, “Nasha 

Gazeta” reproduced the results of the poll in its print edition. The ruling notes that 

such data may create “distorted and manipulative public opinion”. 

“Ural Week” was fined for conducting the poll. The court held the publication liable 

under Article 120, Part 3 of the Code of Administrative Offences and imposed a 

fine of 129,750 tenge. According to the Constitutional Law “On Elections”, “polls 

may be conducted by registered legal entities with at least five years’ experience 

https://factcheck.kz/novosti/kak-narushalis-prava-zhurnalistov-i-nablyudateley-vo-vremya-referenduma/
https://factcheck.kz/novosti/kak-narushalis-prava-zhurnalistov-i-nablyudateley-vo-vremya-referenduma/
https://t.me/orda_kz/117698?single
https://t.me/orda_kz/117698?single
https://ng.kz/news/article-58890
https://ng.kz/news/article-58890
https://ng.kz/news/article-58890
https://lmc.kz/sud-oshtrafoval-uralskuyu-nedelyu-za-opros-reshenie-obzhaluet-pravovoj-media-czentr/


 

in conducting public opinion polls, provided they have given prior written notice to 

the Central Election Commission”.  

Ahead of the referendum, many Kazakhstani bloggers and activists faced account 

blocks, hacks and deletions on social media. For instance, the YouTube channel 

of the Legal Media Centre was removed, as were critical posts about the 

constitution by Diana Okremova and Gulmira Birzhanova. Posts by a number of 

other users were restricted or deleted. Among them were the blogger Jurttyn 

Ballasy, and the journalists Asem Zhapishova, Irina Petrusheva, Musagali Daulov, 

Murat Daniyar, Tamara Eslamova, Vadim Boreiko and Dinara Yegeubaeva. The 

websites of KazTAG, Vlast.kz and ‘Ural Week’ were blocked. Journalists Dina 

Elgezek and Zhalgas Ertai reported that, following their comments on the draft 

Constitution, the police visited their homes to carry out ‘explanatory work’. 

Meta removed dozens of posts from the Respublika.kz.media social media pages. 

According to the editorial team, 57 posts about the Constitution of Kazakhstan 

disappeared from the media outlet’s Facebook account, and all posts on the same 

topic were removed from Instagram.  

The notifications cited a violation related to the use of the Giorgio Armani 

trademark as the reason for the removal. What all these posts have in common is 

that their authors publicly expressed critical views regarding the proposed 

amendments to the Constitution.  

A few days later, Meta restored hundreds of posts by Kazakhstani journalists, 

human rights activists and users on Facebook and Instagram, which had 

previously been removed following mass complaints allegedly made on behalf 

of Giorgio Armani.  

The Law ‘On Mass Media’ will be brought into line with the new Constitution. 

‘Legislation in the field of mass media continues to be improved. It is planned to 

ensure that the legal framework more fully reflects the principles of freedom of 

speech, the inadmissibility of censorship and citizens’ right to receive and 

disseminate information. At the same time, mechanisms to protect the honour, 

dignity and business reputation of citizens will be strengthened, which will ensure 

a balance between freedom of expression and the protection of constitutional 

human rights,” said Minister of Culture and Information Aida Balaeva at a 

government meeting. 

If you wish to report violations of journalists’ rights or have any questions, please 

contact us atmediastana@gmail.com 

 

https://exclusive.kz/giorgio-armani-proigral-meta-vosstanovila-sotni-udaljonnyh-postov/?fbclid=IwY2xjawQeIhdleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFFazc0dkQ1aWNMOENSekxEc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHiLmlGOkoXIwqvkCsTV-905aWZHKxIJ0O7JK-xsdwOs1k13XANxpEeM2qv7C_aem_UkGHtcBSlyhGZyLSH6GnnQ
https://exclusive.kz/giorgio-armani-proigral-meta-vosstanovila-sotni-udaljonnyh-postov/?fbclid=IwY2xjawQeIhdleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFFazc0dkQ1aWNMOENSekxEc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHiLmlGOkoXIwqvkCsTV-905aWZHKxIJ0O7JK-xsdwOs1k13XANxpEeM2qv7C_aem_UkGHtcBSlyhGZyLSH6GnnQ
https://kaztag.kz/ru/news/zakon-o-mass-media-snova-perepishut-v-kazakhstane

